120 éves a 120-as

 

Ezen a blogon is megemlékeztem már róla, hogy a 80-as években használtam először fényképezőgépet, így természetesen a 35mm-es filmmel és annak változataival találkoztam először. Később néhány osztálytársamnál láttam ilyen kis „pocket” fényképezőgépeket, amelyek a 16mm-es 110-es filmmel működtek. Ezek után eléggé össze voltam zavarodva, amikor megtudtam, hogy a 135-ös filmet „kisfilmnek” hívják. Akkor ezek szerint van ennél nagyobb is?

A 90-es években hallottam először a középformátumról és ezáltal a 120-as filmről.

 Amikor először láttam a hosszúkás papírdobozt, majd kibontva a kazetta nélküli tekercset, egyszerre kétféle benyomás, vélemény alakult ki bennem. A fém borítás hiánya és a papír fényszigetelés miatt egyfajta anakronizmusnak, a múltból itt ragadt, kihalás szélén álló technológiának gondoltam. Amikor viszont a 6x6-os negatívokat néztem, az elit luxuscikket láttam, amihez egy elérhetetlen kamera tartozik. Akkoriban a 120-as filmet a Rolleiflex-szel és a Hasselblad-dal azonosítottam. A Pajtás létezéséről tudtam ugyan, de csak sok évvel később volt először a kezemben.

Tulajdonképpen utólag mind a két vélemény megalapozottnak bizonyult.

A 120-as film szabadalmát 1901-ben jegyezte le a Kodak. Kimondottan tömegterméknek szánták, mint a vele egy időben megjelenő No.2 Brownie dobozkamerát, amiből az első 20 évben 2 és fél millió darabot gyártottak. 


Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a 120-as film a világ egyes részein „brownie-film” néven ismert. (pl. Japánban: ブローニーフィルム ).

Sok helyen - pl. Magyarországon is - a „rollfim” megnevezés az elterjedt, ami nem túl erős megkülönböztetés, hiszen a többi filmformátum szinte mindegyike szintén tekercsben kerül forgalomba. Ennek a magyarázata pedig az, hogy a síkfilmes korszak után a 120-as formátum lett a legelterjedtebb. Volt ugyan számos más rollfim méret is, de a 120-as annyival sikeresebb volt az összes többinél, hogy teljesen ráragadt a komplett kategória gyűjtőneve.

Gyakran a negatív méretével azonosítják és viszonylag sűrűn találkozni a 6x6-os film megnevezéssel is. Annak ellenére, hogy kamerától függően nagyon sok egyéb negatívformátumra is alkalmas.

Leggyakrabban a 6x6, 6x9, 6x4,5, 6x7-es méretekkel találkozhatunk. De léteznek egészen óriási pl. 6x12 és 6x17-es formátumok, amelyek már a síkfilmes nagy formátum méreteivel vetekszenek.

Szovjet rollfilm a 70-es évek végéről

A különböző negatívméretek és a hozzájuk tartozó kockák száma a szigetelőpapírra nyomtatva

De honnan jön a 120-as szám? Nem, nincs köze a 120mm-hez, sem a 120 cm-hez.

Egészen prózai magyarázata van a jelölésnek. Szinte az összes ismert tekercsfilm-formátumot a Kodak fejlesztette és szabadalmaztatta. Minden egyes újabb fejlesztés kapott egy számszerű kódot. Pl.: az 1934-ben szabadalmaztatott, kétoldalt perforált, 36x24-es negatívméretű, fényzáró fémkazettába csomagolt film a 135-ös. Azaz a „kisfilm”.

Az 1901-ben a faorsóra tekert 2,4 hüvelyk széles és 32-33 hüvelyk hosszú papírszigetelésű filmet a 120-as kóddal látták el. 

A bal oldali méretek a kép méretét jelzik (inch), a filmszalag szélesebb 5 mm-rel

1895 és 1935 között a Kodak összesen 34 fajta tekercsfilmet szabadalmaztatott, de ebből ma már csak kettő van gyártásban.

A fémtárcsákkal ellátott fa orsókat az évtizedek során teljesen fémre, majd műanyagra cserélték. 
Középen egy régi fa orsó 

A felhasználás során mindig szükség van egy üres orsóra, amelyre minden fényképezés után feltekerjük az exponált szakaszt.     


Mivel a filmet nem fémkazetta, hanem szigetelőpapír védi a fénytől, ezért nem célszerű ragyogó napsütésben befűzni a kamerába. A papír kb. 1-1,5mm-rel szélesebb a filmnél és meglepően jól működik. Belső oldala fekete, a hátoldalára pedig különböző jelzések vannak nyomtatva. Pl. az elejére "START", a végére "EXPOSED" - a kettő között pedig az egyes képmérethez tartozó sorszámok és előjelző pöttyök.  


A gyártási folyamatról elérhető egy régi, de kiváló videó a Youtube-on.

(második rész: https://youtu.be/4-d0W6hMxwo)

A XIX. század végén az átlagemberek még éppen csak ismerkedtek a fotózás jelenségével és a kazettás síkfilmes megoldások nem igazán voltak alkalmasak spontán kattintgatásra. Nem beszélve az árakról. Ehhez képes az 2 dolláros dobozkamerák és a 8 db. 6x9-es felvételre alkalmas 20-40 cent árú film hasonló forradalmi változást hozott, mint az elmúlt 10 évben a mobilos fotózás.      

A nagyméretű negatív alkalmas volt élvezhető minőségű kontaktmásolatok készítésére is.

felül a "kisfilm" alatta egy 6x9-es negatív

A 30-as évektől kezdődően a „Leica forradalom” alaposan visszaszorította a 120-as formátumot, de az ötvenes évektől a profik újra „felfedezték”. A Hasselblad és a Mamiya márkák szinte összeforrtak a rollfilmmel. Az egykori olcsó tömegtermék a csúcsminőségű fotográfia értékes részévé vált.

A nagyméretű fényérzékeny felület, részletgazdag negatívot és hatalmas nagyításokat tesz lehetővé.

1969-ben a Holdraszállás végérvényesen feltette a koronát az analóg fotózás közkatonájára, bár abban a Hasselblad-ban pont nem 120-as film volt. Annak ellenére, hogy az űrkutatásban rengeteg 120-as filmet használtak, az Apollo programban egy 70mm-es speciális perforált filmet töltöttek a magazinokba. A történetet valószínűleg mindenki ismeri, ha mégsem, akkor itt és itt olvasható pár részlet.

Az 1977-es kiadású "Fotósok könyve" még 4 féle roll filmről ír, de abból három a 120-as és két mutációja a 620-as és a dupla kapacitású 220-as.

Amikor az ezredforduló után a digitális technika elkezdte kiszorítani a filmes fotózást, kevesen gondolták volna, hogy a rollfilm megéli a 120. születésnapját.

De a 120-as él és virul. Használják a fakezű hobbisták, művészek, és ma még a műszaki fotózásban is rendelkezik (mulandó) reputációval. Azon se lepődnék meg, ha túlélné a 135-ös formátumot.

Működő igazi kisfilmes fényképezőgép gyártó már csak egy maradt - a Leica – de az egyre inkább egy ékszer vagy műtárgy és nem tényleges használati eszköz- bár annak is kiváló.

Közép formátumú filmes fényképezőgép gyártó több is van, bár a legtöbbjük kétségkívül haldoklik vagy a csőd szélén táncol. 

Igyekeztem a jelenleg (2021) működő (termelő) középformátumú fényképezőgép gyártókat összegyűjteni:

Linhof Németország

ShenHao Kína

Lubitel 166b+ orosz-osztrák-kínai valami

Horseman Japán

Az új Rolleiflex Németország

Arax Ukrajna

Hasselblad Svédország (univerzális váz - digitális hátfallal és filmes magazinnal is működik)

ezeken kívül van persze még egy pár ilyen lomós izé, mint pl. a Holga, de ezekbe kár a sokezer Ft-os tekercseket pazarolni. Aki tud még további "élő" gyártmányokról - írja meg legyen szíves!

A használt fényképezőgépek piacán természetesen óriási a választék, amiből hozzávetőlegesen 5% a középformátumú - azaz rollfilmes gép. Ezek egy jelentős része azonban megbecsült, jó állapotú, üzemképes profi gép, ami még akár évtizedekig alkalmas a használatra.

Jelenleg az Ebay-en körülbelül 3000, a Vaterán 20-30 középformátumú használt gépet árulnak. Sajnos nehéz pontosan megállapítani, mivel a hirdetők és az online piacterek is kaotikusan kategorizálják ezeket a cikkeket. 

Felvételi anyagokból meglepően sokféle elérhető, de azért vannak aggasztó jelenségek.

Színes emulziót már évek óta csak a Fuji és a Kodak gyárt. A kínálat folyamatosan csökken.

Amikor ezeket a sorokat írom éppen az utolsó tekercseket gyártják a Fuji PRO 400H-ból.


Jelenleg (2021 február) gyártásban lévő 120-as rollfilmek:

Színes negatív

Kodak Ektar 100

Kodak Portra 160

Kodak Portra 400

Kodak Portra 800

FUJICOLOR PRO 400H

Színes diapozitív

Kodak Ektachrome 100

FUJICHROME Velvia 50

FUJICHROME Velvia 100

FUJICHROME PROVIA 100F

Fekete fehér negatív

BERGGER Pancro 400

FOMAPAN 100

FOMAPAN 200

FOMAPAN 400

FOMA RETROPAN 320

FUJIFILM NEOPAN 100 ACROS II

ILFORD ORTHO PLUS 120

ILFORD DELTA 100 PROFESSIONAL

ILFORD DELTA 3200 PROFESSIONAL

ILFORD DELTA 400 PROFESSIONAL

ILFORD FP4 PLUS

ILFORD HP5 PLUS

ILFORD PAN F PLUS

ILFORD SFX 200

ILFORD XP2 SUPER

Shanghai GP3

Kodak Tmax 100

Kodak Tmax 400

Kodak Tri-X 400

WASHI S – 50

Mozifilm

Cinestill 50D

Cinestill 800T


Az OEM gyártmányokat (Pl.: Rollei - Foma vagy Lomography Color - Kodak) nem szívesen veszem fel a listára, de szívesen várom kommentben a számomra ez idáig ismeretlen típusokat. 

Boldog 120. születésnapot és további 120 év szolgálatot kívánok a rollfilmnek!





Ha tetszett a poszt, és szeretnél még ilyeneket olvasni, akkor a "Buy Me a Coffee" segítségével tudsz támogatni. (katt a sárga gombra!)


Köszönöm!



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések