Werra - az NDK kreativitás egyik gyöngyszeme
Ez a fényképezőgép a XX. század egyik igen sötét korszakának reménysugaraként született az ötvenes évek közepén.
Németország porig rombolva és megalázva vesztette el a II. világháborút. Akit a szovjet érdekszférában ért a béke és felszabadulás, annak a megpróbáltatásai még folytatódtak néhány évtizedig. Kevesen tudják, de volt egy kisebb vérbefojtott forradalom is 1953.-ban. Az ilyen események után az okosabb diktátorok szoktak morzsákat szórni a széles tömegeknek, hogy ne vegyék észre a nyomorukat. Egy ilyen gesztus lehet például, hogy gyártsunk egy minőségi megfizethető fényképezőgépet, amely boldoggá teszi a felhasználókat és a gyár pedig munkát biztosít a sok szakembernek. Walter Ulbricht neve nem annyira ismert, mint az utódjáé, pedig ő rendelte el a berlini fal építését is. Túl sok pozitív dolog nem kapcsolódik a nevéhez, talán csak azt érdemes megemlíteni, hogy az ő relatív liberális gazdaságpolitikája még képes volt lassítani lemaradás ütemét az NSZK-hoz képest. Ennek egy ékes példája a Werra megszületése.
Nyugat-németországban ekkor a Leica még gyártotta a háború előtti gépek „facelift”-es verzióit és érkezett az M sorozat. A Voigtländer a Prominent-tel és a Vitessa-val borzolta a kedélyeket, de már beindult a Japán gőzhenger és öntötték az olcsó és jó távmémőrösket a világpiacra.
Az NDK is szerette volna kivenni részét ebből a versenyből –
így az állampárt kiadta az utasítást: Tessék minőségi, kompakt, megfizethető,
sokoldalú fényképezőgépet fejleszteni!
Mi sem egyszerűbb? Hogyan kezdjünk hozzá?
A háború után nemcsak az országot és a fővárost vágták ketté
a győztes hatalmak, hanem például az optikai legenda Zeiss céget is. A
vállalatot 1846-ban Jénában alapították és 100 évvel később innen hordta haza
emlékbe a Vörös Hadsereg a komplett
Contax gyártósorokat és tervdokumentációkat. Ebből a keleti blokkban maradt részből alakult
ki a VEB Carl Zeiss Jena nevű vállalat, akinek például a későbbiekben a
Practica és a Pentacon 6 objektívjeit is köszönhetjük. Ők „nyerték meg” a Werra
projektet is, amihez egy teljesen új gyárat építettek Eisfeld-ben. A városon
amúgy keresztülfolyik a Werra
folyó, amiről az új kamera a nevét kapta.
Nem sok olyan esetet ismer a történelem, amikor egy
diktatúra felülről kiad egy utasítást és abból valami különleges minőségi
eredmény születik. (Nekünk magyaroknak erre saját frázisunk is van: lásd magyar narancs)
A Werra esetében valami egészen különleges történt, mert a
diktatúrákra egyáltalán nem jellemző módon a fejlesztők fantáziája teljesen
elszabadult. Zseniális és vad gondolatok tucatjai épültek be a különböző
típusokba. Mindemellett a termék formavilága évtizedekkel megelőzte a korát.
Az újszerű műszaki és design megoldásokat még felsorolni és
nehéz, de azért néhány példát mindenképpen meg kell említeni:
Félelmetesen gyors dupla központi zár (1/750 sec)
Cserélhető objektívek
Napellenzővé alakítható objektívsapka
Nincsenek kiálló gombok, karok, kapcsolók. Minden kezelő- és beállító funkció az objektívgyűrűkre került. Természetesen az exponáló gomb nem, de az ergonomikusan belesimul a váz tetősíkjába.
Az alján található a visszacsévélő, a hátlap retesze és a
felvétel számláló beállító gombja.
A legnagyobb poén természetesen a filmtovábbítás és a zár
felhúzása. Az objektív legbelső (bőrözött) gyűrűjét kell megcsavarni (szemből
nézve az óramutató járásával megegyező irányban). Ez a mozdulat egyszerre húzza
fel a zárat és egy fogasléces mechanika által lépteti a filmet. Egy speciális
fogazás a filmvezető síneken növeli a síkba feszítés hatékonyságát.
Egyszerűen zseniális.
A távmérős
változatokba olyan prizmás keresőt építettek, amelyek a világos éles kép
mellett nagyon határozott szélű osztott képmezővel pontosan jelzik a
tárgytávolságot.
A dioptria állító csavar könnyen használható és hasznos.
A Werra általában kisebb és könnyebb volt a legendás
versenytársaknál. Pl. a mostohatestvér Contax-szal összehasonlítva:
tömeg szélesség magasság
Werra 561g 117 mm 75 mm
Contax III 777g 138 mm 88 mm
Nem beszélve arról, hogy -az amúgy kiváló- Contax minden
oldalról tele van kiálló dolgokkal és szögletesebb, mint a Rubik-kocka. Kb.
annyira ergonomikus a fogása, mint egy csatahajó makettnek.
Öt alapváltozatban gyártották:
Werra I -
teljesen fapados
Werra II -
fénymérővel
Werra III -
távmérővel
Werra IV -
fény- és távmérővel
Werra V -
fény- és távmérővel, a keresőben leolvasható a blende és záridő
1955 és 1968 között 550.000 darab készült a különböző
variációkból.
Hátrányok:
Az általam ismert verziók nem rendelkeznek vakupapuccsal. Ez nyilván a letisztult minimál-stílussal van összefüggésben és nem értelmetlen spórolás.
A "multifunkcionális" objektív gyűrűk olyan vékonyak, hogy a feliratokat szemüveg nélkül alig látom. Az egyedi, kifinomult mechanika érzékeny és ha javítani kell, nem valószínű. hogy találunk szakembert aki erre specializálódott.
Érdekesség, hogy a Werra „karrierje” szinte egybeesik a tőle 340km-re, észak-nyugatra készült Vitomatic-kal. Hasonlóan az ötvenes évek közepétől indult, tizenpár évig tartott és kicsit több mint félmillió kamera született. A típusváltozatok is hasonlóak voltak, és minkettő sorozatra jellemző a tömör, masszív felépítés. Persze nem szabad összehasonlítani egy Voigtländer-t egy NDK termékkel, ha mégis, akkor ne számítsunk meglepetésre! A braunschweigi gyár ekkor a német fényképezőgépgyártás egyik ékköve volt, a türingiai Zeiss pedig romokból próbált csodát tenni egy elnyomó rendszerben.
Ma még elég baráti áron hozzá lehet jutni némely Vitomatic-hoz is, de a Werra kimondottan olcsó. Különösen ha figyelembe vesszük a különlegességét. Ritkának nem mondanám, de mégsem egy Cmena. Én úgy jutottam, hozzá 2020-ban, hogy egy aukciós oldalon az eladó küldött nekem egy 5500 Ft-os ajánlatot, amit elfogadtam. Mondjuk utána még kellett rá költeni és pár óra munka a tisztítással, karbantartással is elment, de műanyag, fixfókuszos tömegtermékeket adnak-vesznek ennyiért.
Az én példányom egy Werra III-as, azaz távmérője van, de fénymérője nincs. Ezeket a kiviteleket kimondottan szeretem, mert a szelénes fénymérő 60-70 év után úgyse ér sokat, de a szép minimál stílust elcsúfítja. Okos-telefonnal szoktam mérni a fényt vagy saccolom a beállításokat (sunny 16).
A Q1 logó az "első osztályú" minőségre utal. |
A Q1-es logóval megjelölt darabok export változatok
Balról jobbra: Pouva Start (6x6), Werra (36x24), Certo SL110 (24x24) |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése