Rangefinder, Messsucher, Дальномерный, Meetzoeker azaz távmérő
Mikor elkezdtem írni ezt a blogot, éppen a FED
fényképezőgépek után kutattam angol nyelvű oldalakon és számtalanszor
belefutottam a rangefinder kifejezésbe. Valamiért jó ötletnek tűnt erről az
eszközről, technikáról elnevezni a blogot – és ha már így alakult, talán az is
praktikus, ha írok pár gondolatot arról, hogy tulajdonképpen mi a bánat az a
„rangefinder”.
Ha ma a kezünkbe veszünk egy modern kamerát természetesnek
vesszük az automatikus élességállítást, és legfeljebb úri huncutságból
használunk manuál fókuszt. Ez a feladat a XX. század elején még nagyon komoly
problémát jelentett.
Már léteztek mai szemmel is elfogadható minőségű objektívek,
de fizikai törvényeinek engedelmeskedve a kamerától csak bizonyos távolságban
(távolságtartományban - mélységélesség) tudtak éles képet közvetíteni. A mai
gépeken ezt pofon egyszerű ellenőrizni, hiszen általában azt a képet látom, ami
konkrétan az objektíven „áthalad” – de ez a lehetőség az átlag fotós számára
csak az ötvenes évektől vált többé-kevésbé elérhetővé, a tükörreflexes gépek
elterjedésével.
Közhelynek számít, hogy gyorsuló világban élünk és ez kb.
minden iparágra és minden korszakra igaz. A XIX. század végén már létezett a
tekercses kivitelű film (rollfilm) így az átlagos fényképezés kilépett a
szertartás jellegű eseményből és a hétköznapok részévé vált. A nyersanyag már
lehetővé tette, hogy ne csak verőfényes napsütésben és műteremben készüljenek a
képek, a piaci igény pedig életre hívta a nagyobb fényerejű lencséket is.
Viszont a nagyra nyitott blende csökkenti mélységélességi zónát. A tárgytávolságot
pontosan kell tudni, mert egy 4,5-ös vagy pláne 3,5-ös rekesznél nagyon könnyű
kicsúszni a homályos tartományba.
Bessa RF távolság állító gyűrűje, amely egyben a mélységélességi zónákat is mutatja. A konkrét állásban f3,5-nél csak 20 centi, de f22-nél majdnem egy méter. |
Egyszerre több ötlet és szabadalom versenyzett a fotósok
kegyeiért és pénztárcájáért (a TLR-ről majd külön posztot írok), de a bonyolultságuk
és költségük miatt évtizedeken keresztül csak a távolság megsaccolása és a
zónafókuszálás jutott az átlag fényképésznek. A műteremben előre beállított
körülmények között ez nem probléma, de az emberek elkezdtek utazni, voltak már
fotóriporterek, megjelent a kereslet egy hordozható távolságmérő eszközre.
Természetesen, mint oly sok műszaki találmány ez technika is
a hadiiparból szivárgott át a polgári alkalmazásba. A XIX. század végén a
tüzérek már használták a „dupla képes telemétert”.
Ez a szerkezet két egymáshoz képest meghatározott
távolságban elhelyezett nézőpont segítségével háromszögeléssel
állapítja meg a célpont távolságát. A két nézőpont távolságát "bázistávolságnak" hívjuk.
Amerikai katonák távmérővel 1940 forrás |
A két látószögből származó látványt félig átlátszó prizmákkal vagy tükrökkel hozzák egy látómezőbe.
A fotótéma és a két megfigyelési pont által alkotott háromszög szögeinek (∝ ; β) és a nézőpontok távolságának (bázistávolság - l)ismeretében kiszámolható a tárgytávolság (d)
A fotótéma és a két megfigyelési pont által alkotott háromszög szögeinek (∝ ; β) és a nézőpontok távolságának (bázistávolság - l)ismeretében kiszámolható a tárgytávolság (d)
Kezdetben -egy hasonló, de jól kisebb méretű szerkezetet-
kiegészítő eszközként használtak a fényképészek. Majd az innovatívabb gyártók elkezdték a vázba építeni a távmérőt.
A gyakorlatban általában úgy történik a használata, hogy a keresőbe nézve a képmező közepén lesz egy tartomány, amelyben duplán lehet látni a célpontot, kivéve, ha pontosan az éles zónában van. Ugyanis ebben a mezőben egyszerre látszik a kereső és a távmérő prizma képe. Utóbbi egy finom mechanikai szerkezettel össze van kapcsolva az objektívvel. Ahogyan annak a fókuszgyűrűjét állítjuk, úgy változik a prizma látószöge.
A gyakorlatban általában úgy történik a használata, hogy a keresőbe nézve a képmező közepén lesz egy tartomány, amelyben duplán lehet látni a célpontot, kivéve, ha pontosan az éles zónában van. Ugyanis ebben a mezőben egyszerre látszik a kereső és a távmérő prizma képe. Utóbbi egy finom mechanikai szerkezettel össze van kapcsolva az objektívvel. Ahogyan annak a fókuszgyűrűjét állítjuk, úgy változik a prizma látószöge.
Így néz ki egy átlagos rangefinder kereső képmező, ha a téma nincs az éles tartományban |
Zorki 4 keresője (balra) és a távmérőprizma (középen fenn) |
Legelőször a Kodak dobott a piacra távmérővel felszerelt
gépet – meglepően korán 1916.-ban. Ez volt a 3A
Autographic Kodak Special. Ám ahogyan az a történelemben már számtalanszor
előfordult, ebben az esetben sem az első „fecske” aratta le a babérokat.
1932.-ben megjelent a Zeiss Contax I és a Leica II. Ezek
voltak valószínűleg az első 35mm-es filmmel működő, beépített távmérős gépek a
világon. Utóbbi típusnak megszámlálhatatlan utánzata, klónja és hamisítványa
készült. Ezzel elkezdődött a rangefinderek aranykora, ami kb. 40 éven át
tartott.
1941. Vicceskedés egy Leica III társaságában. Adományozó: Fortepan |
A Leica II-n és legközelebbi rokonain elöl három ablak van,
hátulról viszont csak kettőt látni. Hátulról nézve a jobb oldalival tudjuk
komponálni a képet, a bal oldali pedig a távolság bemérésére használható,
lényegesen gyengébb képminőséggel.
1936-ban a rivális Zeiss piacra dobta a Contax II-t, amelyben
már egyetlen keresőablakon keresztülnézve lehetett távolságot mérni és a
kompozíciót ellenőrizni.
A Contax III szovjet változata a Kiev IIIa |
Mielőtt a 35mm-es kisfilm visszaszorította rollfilmet, még a
középformátumban is megjelent néhány kiváló távmérős szerkezet. Például a Voigtländer Bessa II.
1954-ben a Leica M3 már a parallaxis hibára* is nyújtott
megoldást. Ezt valahogy így kell elképzelni: link
A távmérős gépeket könnyű szemből felismerni, mivel az egyszerű kereső ablakos kamerákkal szemben, 2 esetleg 3 ablak néz ránk az objektív felett. Szemből nézve a jobb oldali a kereső, a bal oldali a távmérő prizmája. Ha 3 ablak van, akkor a középső a kereső és a két szélső a távmérő.
Szovjet FED rangefinderek |
A II. világháború után a német fejlesztések szabadalmait
„feloldották” (milyen szép eufémizmus), a nagy optikai gyárak elvándoroltak a
Szovjetunióba és elkezdődött a 30-as, 40-es évek technikájára épülő másolatok,
továbbfejlesztések tömegtermelése. Csak a Szovjetunióban kb. 11 millió Leica
és/vagy Contax által „inspirált” kamera készült, de az igazán nagy darabszámok
Japánból árasztották el a világot. Még megbecsülni is lehetetlen, hogy a Canon,
Nikon, Olympus stb. által gyártott minimum 50-60 féle típusból hány millió
darab készült, de még a kevésbé ismert 2. vonalbeli gyártók is többet
termeltek, mint a háború előtt a Leica és Contax együttvéve.
Magyarország a MOM által fejlesztett és gyártott Momikon és Mometta
típusokkal írta be magát a rangefinder univerzum nagy könyvébe. Sajnos nem volt
még ilyen készülék a kezemben, így nem tudom megmondani, hogy mennyire lehetünk
büszkék a hazai versenyzőkre.
Ezekből összesen mindössze 30-35 ezer darab készült, így
igazi ritkaságnak számítanak.
A távmérős felépítésnek van néhány vitathatatlan előnye:
nincs tükörakna, így kisebb, könnyebb, halkabb, mint egy SLR. Állítólag a
fókuszállítás is pontosabb, legalábbis bizonyos típusoknál.
Mindemellett erősen korlátozott a használata. A működési
elvből adódóan nem lehet különböző gyújtótávolságú objektíveket felrakni. A parallaxis
probléma* miatt a makrózás is minimum értelmetlen, de általában lehetetlen is.
A 70-es évektől először „felülről” kezdett visszaszorulni a
távmérős gépek piaca. A profik és az önmagukat annak tartók körében a
cserélhető objektíves tükörreflex gépek kezdtek eluralkodni, és ez a divat
tulajdonképpen kb. mostanáig tartott. A 80-as évek folyamán pedig alulról
veszítettek egyre több ügyfelet. Megjelentek a lelketlen autofókuszos és az
olcsó eldobható (ténylegesen és átvitt értelemben is) gépek.
Az ezredfordulóra szépen lassan kihaltak a rangefinderek, de
nem tűntek el teljesen.
Érdekes módon a mai napig gyártanak prémium kategóriás távmérős
gépeket. Pl a Leica M-A alig másfél millió Ft-ért megvásárolható. Ha
szarkasztikus akarok lenni, azt is mondhatnám, hogy ezért a pénzért
hozzájuthatunk a 60-as évek legmodernebb technikájához. Sajnos az igazság
viszont az, hogy csodálom ezeket az iparművészeti remekműveket és minden
elismerésem annak a cégnek, aki képes egy évszázadon keresztül fenntartani egy
hazai gyártású egyedi koncepciót szinte változatlan arculattal.
2008 és 2014 között gyártotta a Cosina a Fuji
GF670-et és a Voigtländer Bessa III-at. Ez két szinte teljesen azonos középformátumú
gép kétfajta márkajelzéssel és kétfajta színben. Távolságmérős, parallaxis* korrekciós fókuszálással. 3-4 ezer Euróért lehet használtan megvenni, ha van
eladó példány.
*A parallaxis hiba azt jelenti, hogy a keresőablakban nem ugyanazt
a képkivágást látjuk, mint ami az objektíven keresztül a filmre (digitális
gépnél a szenzorra) vetődik. Elsősorban közeli tárgytávolság esetén jelentős a
távmérős vagy „sima” távcsőkeresős kompakt gépeknél.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése