Duplaexpo, multiexpo - balesetből stíluselem

Ha valaki fotózott már régi harmonikás géppel, Szmenával vagy Pajtással, akkor biztosan elkövette egyszer-kétszer azt a hibát, hogy elfelejtette továbbítani a filmet és 1 kockára két fotó került. Elég dühítő tud lenni, mivel egyszerre 2 képet is "elveszítünk". 

Szilveszterkor készítettem az alábbi portrét magamról és a feleségemről, majd később úgy gondoltam, hogy a turistaház sokat látott ajtaját is megörökítem. Érdemes lett volna a tekergetni egy kicsit a filmtovábbítót a két felvétel között. 

Voigtländer Bessa RF

Valószínűleg ez volt a leggyakrabban előforduló malőr a XX. század közepéig. Az 50-es évektől a fényképezőgépek többségébe beépítettek valamilyen védelmi mechanikát, vagy eleve olyan konstrukciókat fejlesztettek, amelyeknél a filmtovábbítás kezelője húzza fel a zárat is. Persze, ha valaki kellően hülye, akkor még így is rá tudott exponálni a korábbi képekre. Én pl. ezt úgy oldottam meg, hogy életem első spanyolországi nyaralásán kétszer egymás után ugyanazt a filmet fűztem be a gépbe.

Néhány kreatív fotós hamar felismerte, hogy ezzel egész egyedi képi világot lehet teremteni. Sok modern gépre visszakerült a filmtovábbítást kiiktató funkció.

Ha valaki ki szeretné próbálni ezt a játékot, akkor ajánlom a LOMO termékeit. Bagóért beszerezhetőek, és nyilván nem japán minőség, de kis türelemmel egész jó képeket lehet velük csinálni. 

Néhány javaslat és tipp a kivitelezéshez:

A második képet csak oda tudjuk láthatóan beexponálni, amely az első kép készítésekor nem kap túl erős megvilágítást. Egy tipikus probléma az ég képe. Az első kép világos (negatívon sötét) része nem fog visszaalakulni egy másik kép kedvéért, így érdemes tudatosan előre megtervezni a kompozíciót. 

Egy lehetséges módszer, hogy előkészítsük a "terepet" a második felvételnek, hogy valamilyen eszközzel beárnyékoljuk a képmező kiválasztott részét. Én az alábbi képen a bal kezem mutatóujját az objektív alsó fele elé tettem.

Smena 8M, Fortecolor

 A megvilágítást máskép is kontrollálhatjuk. Pl. vakuvillantással és fényterelővel. Először az egyik oldalra - közben középen egy lappal takarom az átellenes oldalt, majd fordítva.

Smena 8M, Fortecolor - a valóságban csak egy kisfiam van

A multiexpo egy kicsit bonyolultabb. Az egyik dolog amire érdemes odafigyelni, hogy több kép egymásra exponálása esetén a fénymennyiség összeadódik. Így pl. ha 4 képet akarunk egymásra exponálni és a fénymérő 1/60 sec záridőt javasol, akkor az egyes képeket 1/250-nel érdemes lőni.




Ezekhez a képekhez természetesen állvány és kioldózsinór is kellett


csupa minőségi cucc! Szovjet fényképezőgép, kínai állvány, lejárt Forte film

A többszörös felvétel lehetőségét sok digitális gép is tudja, de azt még sosem próbáltam. 
Számos profi és amatőr önjelölt művész is használja ezt a "trükköt" - némelyik alkotás tényleg lenyűgöző. Persze a digitális eszközök és szoftverek ezt a "csodát" is elinflálták. Azért önmagam szórakoztatására néha próbálkozom és balesetek is történnek rendszeresen : )



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések