Objektív takarítás 2.0

A régi "Leica-rendszerű" távmérős gépekre szerelt objektívek fókuszállító- (távolságkereső) gyűrűjének van egy jellegzetes tulajdonsága.
a távmérőt működtető pöcök (nyíllal jelölve)
Ahogy csavarjuk a hátuljából kiemelkedik egy fekete gyűrű (kék nyíllal jelölve), ami a távmérő prizmáját mozgatja.
Industar objektív hátulja
Ezen az a fekete gyűrűn egyfajta "ék" szerepben egy csavar található (piros nyíl). Az ékpálya abba a menetes alumínium gyűrűbe van vágva - aminél fogva a vázhoz rögzítjük az objektívet.
Ebből adódóan ez a két elem nem forog el egymáshoz képes, csak tengely irányban "ki-be" mozog.

A gyűjteményemben jelenleg 4 szovjet lencse van. Mindegyik nagyon nehezen jár(t). Bizonyos szakaszokon szinte beragadt a gyűrű.
Mivel orosz gyártmányról van szó, először azt gondoltam, hogy ez így természetes.
Majd az emlékeimben kutatva próbáltam felidézni, hogy miként használta az előző generáció a 70-es, 80-as években ezeket a távmérős gépeket.
Nem tűnt túl életszerűnek, hogy izomból, marokra fogva csavargatja valaki - mint a befőttesüveg tetejét - miközben képet komponál.
Pár perc kutatás után meg is találtam az okot: az orosz kenőzsír és az elszaladt évtizedek kegyetlen kombinációja.
Mivel ellenállhatatlanul vágytam a "kétujjas" fókuszállítás élményére - úgy döntöttem, hogy kiganézom az obikat.

Az Industar és Jupiter obikon 3 csavar tartja a rögzítő-karimát. Ezeket még a legrégebbi 61 éves obin is meglepően könnyen ki lehet tekerni.

Az előző tulajdonos alkoholos filccel befestette a csavarokat. Vajon miért?

nem túl nagy csavarok
Miután a rögzítő karima lekerült, kézzel simán lehúztam az M39-es menetes gyűrűt és felfedte magát a megkövült gépzsír teljes pompájában.

FED 4-hez tartozó Industar szappan szerű "zsírzása". Itt már fogpiszkálóval elkezdtem lefaragni.

A retek megmakrózva
Először fogpiszkálóval forgácsoltam le a nagyobb darabokat. Majd alkoholba mártott fültisztító pálcikával próbáltam a vékonyabb rétegeket leoldani.
Ez viszonylag látványos, csak elég nagy az anyagigénye. Egy objektívre ráment kb. 10 pálcika.

Volt olyan felület is amelyen jellegzetes szürke alumínium porral keveredett ez a gusztustalan krém. 

Miután szép "fémtisztára" törölgettem mindent, WD40-nel átitatott vattával alaposan átkentem minden "fém a fémen" csúszó részt és a csavarokat.

Kimondhatatlanul katartikus érzés volt az első fordítás a megtisztított objektíveken.
Szinte ellenállás nélkül siklanak a fókuszgyűrűk.
Kb. olyan feeling, mint amikor Zsiguli kormánya után, kipróbálsz egy szervokormányos luxusautót.

A frontlencse fiaskó után nagyon ki voltam éhezve erre a kis sikerélményre.

Megtisztítva újra a helyén


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések