Objektív takarítás 2.0
![]() |
| a távmérőt működtető pöcök (nyíllal jelölve) |
![]() |
| Industar objektív hátulja |
Ebből adódóan ez a két elem nem forog el egymáshoz képes, csak tengely irányban "ki-be" mozog.
A gyűjteményemben jelenleg 4 szovjet lencse van. Mindegyik nagyon nehezen jár(t). Bizonyos szakaszokon szinte beragadt a gyűrű.
Mivel orosz gyártmányról van szó, először azt gondoltam, hogy ez így természetes.
Majd az emlékeimben kutatva próbáltam felidézni, hogy miként használta az előző generáció a 70-es, 80-as években ezeket a távmérős gépeket.
Nem tűnt túl életszerűnek, hogy izomból, marokra fogva csavargatja valaki - mint a befőttesüveg tetejét - miközben képet komponál.
Pár perc kutatás után meg is találtam az okot: az orosz kenőzsír és az elszaladt évtizedek kegyetlen kombinációja.
Mivel ellenállhatatlanul vágytam a "kétujjas" fókuszállítás élményére - úgy döntöttem, hogy kiganézom az obikat.
Az Industar és Jupiter obikon 3 csavar tartja a rögzítő-karimát. Ezeket még a legrégebbi 61 éves obin is meglepően könnyen ki lehet tekerni.
![]() |
| Az előző tulajdonos alkoholos filccel befestette a csavarokat. Vajon miért? |
![]() |
| nem túl nagy csavarok |
![]() |
| FED 4-hez tartozó Industar szappan szerű "zsírzása". Itt már fogpiszkálóval elkezdtem lefaragni. |
![]() |
| A retek megmakrózva |
Ez viszonylag látványos, csak elég nagy az anyagigénye. Egy objektívre ráment kb. 10 pálcika.
Volt olyan felület is amelyen jellegzetes szürke alumínium porral keveredett ez a gusztustalan krém.
Kimondhatatlanul katartikus érzés volt az első fordítás a megtisztított objektíveken.
Szinte ellenállás nélkül siklanak a fókuszgyűrűk.
Kb. olyan feeling, mint amikor Zsiguli kormánya után, kipróbálsz egy szervokormányos luxusautót.
A frontlencse fiaskó után nagyon ki voltam éhezve erre a kis sikerélményre.
![]() |
| Megtisztítva újra a helyén |













Megjegyzések
Megjegyzés küldése